Το μισό μιας ιστορίας

Αυτές τις μέρες έχω αναλάβει να μεταφέρω τη συλλογή γραμματοσήμων του πατέρα μου απ’ το παλιό άλμπουμ (του 1967, όπως έχει σημειώσει ο ίδιος στην πρώτη σελίδα) στο καινούργιο. Είχα σχεδόν ξεχάσει την ύπαρξή της – θα έλεγα ότι κι ο πατέρας μου την είχε ξεχάσει, αν δεν υπήρχε ένα γραμματόσημο του 2008 χωμένο ανάμεσα στ’ άλλα ν’ αποδεικνύει το αντίθετο.

Εργάτης στη Γερμανία (ίσως, λέω εγώ, παιδί του φίφτι φίφτι όπως ο ήρωας του Διπλού Βιβλίου του Χατζή – μα πάλι ίσως όχι), ο πατέρας μου κρατούσε τα γραμματόσημα απ’ τα γράμματα των δικών του, αλλά κι όσα του έδιναν συνάδελφοι και φίλοι απ’ τα γράμματα που λάβαιναν.  (Τον φαντάζομαι να κοιτάζει με λαχτάρα τα γράμματα των φίλων του· τον φαντάζομαι να ζητά από γνωστούς κι αγνώστους ένα γραμματόσημο, περίπου όπως η ηρωίδα του Φόερ στο Εξαιρετικά Δυνατά & Απίστευτα Κοντά ζητά απ’ όλους να της γράψουν ένα γράμμα). Κάθε γραμματόσημο έχει μια ιστορία και μια άκρη της φτάνει μέχρι τον πατέρα μου που το βάζει στο άλμπουμ: τούρκικα γραμματόσημα, ισπανικά, πορτογαλικά, ιρανικά, αργεντίνικα. (Ένα από τα γραμματόσημα που μου αρέσουν περισσότερο είναι βιετναμέζικο.)

Υπάρχουν γραμματόσημα απ’ την Πορτογαλία του Σαλαζάρ, την Ισπανία του Φράνκο –ολόκληρες σελίδες γεμάτες γραμματόσημα με το πορτρέτο του Φράνκο–, τη Γερμανία του Χίτλερ, πολλά από την Ελλάδα της επταετίας και κάποια από την Ελλάδα του Μεταξά. Ακόμα, ελβετικά γραμματόσημα με τη σφραγίδα απ’ το Πεσταλότσι να διακρίνεται πεντακάθαρα. Γραμματόσημα απ’ τη Νιγηρία, απ’ τη Γκάνα, απ’ το Μαρόκο, απ’ την Αλγερία, απ’ την Τυνησία. Γραμματόσημα απ’ τους Ολυμπιακούς του 1964 στο Τόκιο, για τους οποίους δεν έχω ιδέα· μαθαίνω από τη Wikipedia ότι τη φλόγα την άναψε ο Γιοσινόρι Σακάι, γεννημένος στη Χιροσίμα την 6η Αυγούστου του 1945, τη μέρα που οι Αμερικάνοι έριξαν την ατομική βόμβα – κι αυτό είναι το μοναδικό που μου κάνει εντύπωση από τους Ολυμπιακούς του 1964· γραμματόσημα από τους Ολυμπιακούς του 1968 στο Μεξικό, και δεν χρειάζεται να κοιτάξω στη Wikipedia για να θυμηθώ τις υψωμένες γροθιές του Τόμι Σμιθ και του Τζον Κάρλος, και τη σφαγή στην πλατεία Τλατελόλκο – μόλις χθες διάβαζα γι’ αυτήν στους Άγριους Ντετέκτιβ του Μπολάνιο (η αφήγηση της Αουξίλιο, της μητέρας της μεξικανικής ποίησης): προφανώς, προσπαθώ να ενώσω κουκίδες και να φτιάξω μια ιστορία στη θέση της ιστορίας (των ιστοριών) που δεν θ’ ακούσω, δεν θα διαβάσω.

Ο πατέρας μου κοιτάζει τα δάχτυλά μου καθώς γυρίζω τις σελίδες κι ακουμπώ τα ίχνη των ιστοριών (ποιες απ’ αυτές θυμάται;) με τρόμο μήπως κάτι ακουμπήσω αδέξια, μήπως κάτι καταστρέψω. Τελικά σηκώνεται και φεύγει· φαντάζομαι αποφεύγει όχι μόνο τον φόβο της καταστροφής, αλλά και τον φόβο των ερωτήσεων έτσι.

Βλέπω τα γραμματόσημα σα σπαράγματα αφηγήσεων. Για να τα κάνω δικά μου, για να αισθανθώ ότι υπάρχει ένα κομμάτι αυτών των ιστοριών που με περιέχει, τα βάζω μαζί με τις δικές μου αφηγήσεις, τα φωτογραφίζω με τα βιβλία που διαβάζω τώρα και με το χειρόγραφο-τέρας που προχωρεί: είναι ένας τρόπος να συναντηθούν οι ιστορίες ενός πατέρα και μιας κόρης.

6 thoughts on “Το μισό μιας ιστορίας

  1. Χρόνια πολλά και κυρίως καλά, και εύχομαι το 2010 να έχεις ακόμα περισσότερες φωτογραφίες! 😉 (Σου είχα ευχηθεί και στο ποστ σου, αλλά κάποια βλακεία έκανα και δεν δημοσιεύτηκε το σχόλιο από ό,τι είδα.)

  2. Ήρθα κι από εδώ, αργοπωρημένα, αν και εντός προθεσμίας για να σου ευχηθώ ολόψυχα ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ και πολλά πολλά ακόμα όμορφα ποστ σαν το σημερινό. Και μακάρι τα ξωτικά να ξεχύνονται συχνότερα στις πόλεις- το έχουμε τόσο ανάγκη!

  3. Καθόλου αργοπορημένα, silentcrossing. 🙂 Τις ευχές μου τις έχω ήδη πει, μακάρι να πραγματοποιηθούν κιόλας! Στέλνω πολλά πολλά χαμόγελα.

  4. Καλησπέρα Μαρία! Σε «ανακάλυψα» από ένα σχόλιό σου στη σελίδα του Γιάννη Μακριδάκη και πολύ χαίρομαι γι αυτό!!
    Έχω μια παρόμοια συλλογή, της ίδιας περιόδου. Με πατέρα ναυτικό, η επικοινωνία με το νησί είχε να κάνει αποκλειστικά με το ταχυδρομείο. Θα ψάξω να την ξαναβρώ 🙂
    Καλή χρονιά σου εύχομαι και Χρόνια πολλά! Η ένταξή σου στους «Καινούριους φίλους» του ΜΠΑΛΟΥ, επιβεβλημένη..
    Καλό βράδυ

    • Να σε καλωσορίσω λοιπόν στο μπλογκ! Σε ευχαριστώ πολύ, εύχομαι και για σένα μια καλή χρονιά, δημιουργική και όμορφη. Χρόνια πολλά και καλά! 🙂

      Κάποια στιγμή ελπίζω να φωτογραφίσω και άλλα γραμματόσημα από τη συλλογή, για παράδειγμα αυτά από την Κίνα (εποχής Μάο). Είμαι σίγουρη ότι πολύς κόσμος έχει μαζέψει πολλά όμορφα γραμματόσημα από τότε.

Σχολιάστε

